Schweppes

Ontdek de rijke historie van de eerste Tonic ter wereld…

Jacob Schweppe

1783

Jacob Schweppe ontdekte ‘s werelds eerste frisdrank

Na 10 jaar experimenteren ontdekte Jacob Schweppe het eerste industriële proces voor het laten ontstaan van bubbels en deze in flessen te krijgen (het koolzuur proces). Zijn uitvinding, Schweppe’s Bruisend Water, was meteen een succes, werd aanbevolen door toonaangevende doctoren en werd verkocht (voornamelijk in apotheken) als een middel tegen verschillende ziektes. Met het oprichten van Schweppes in 1783 in Genève was hij de uitvinder van de moderne frisdrank industrie door het uitvinden van de bubbels.

1836

Schweppes ontving het predicaat Koninklijke Hofleverancier van Koning William IV

Slechts een halve eeuw na zijn uitvinding werd het merk de officiële leverancier van de Koninklijke Familie in het Verenigd Koninkrijk, inclusief de Duchess van Kent en Prinses Victoria, die verliefd werd op Schweppes.

1851

Schweppes is de drank die genuttigd wordt tijdens de Londense Wereldtentoonstelling in Crystal Palace.

Schweppes was de officiële drank tijdens de Londense Wereldtentoonstelling (“the Great Exhibition”) in 1851: een miljoen flessen werden verkocht. Het werd gehouden in Londen in het Crystal Palace, speciaal gebouwd voor deze tentoonstelling. Er kwamen bezoekers van over de hele wereld. Schweppes verkocht zijn frisdrank gedurende de gehele dag. De fontein, bij de ingang van het gebouw, werd een belangrijk onderdeel van het merk logo, en heeft sindsdien op de verpakking gestaan.

1870

Lancering van het iconische Indian Tonic Water

In dit jaar was de lancering van Indian Tonic Water en Ginger Ale die tot op de dag van vandaag nog bestaan. De unieke smaak van Indian Tonic is geïnspireerd op de Britse koloniale gewoonte ter bestrijding van malaria in India door het gebruiken van kinine als tegengif. Doordat kinine een bittere smaak aan drinken geeft, gebruikten de Engelse kolonisten in India limoen en gin om het mee te mixen. Bij thuiskomst hielden zij deze gewoonte en het drankje werd populair in het Verenigd Koninkrijk.

1900s

Communiceren met het grote publiek…

Rond 1900 begon Schweppes vaker te adverteren met het gebruik van verschillende afbeeldingen die de hoge kwaliteit van de producten goed weergaven. Ook ontving Schweppes de gouden, zilveren en bronzen medaille voor zijn iconische bruisende water tijdens de Paris Universal Exhibition.

1920

Schweppes speelt met sensualiteit

In de levendige 20e eeuw bleef het merk groeien, zowel in binnen- als buitenland. Tijdens deze periode van groei bleef Schweppes zijn consumenten informeren over zijn producten door het gebruik van elegante advertenties. Het merk gebruikte een aantrekkelijke manier van adverteren: pin-ups!

1930

Het toevoegen van fruit aan het assortiment…

In de jaren ’20 en ’30 was de lancering van de dranken met vruchtensmaak: Sparkling Orange, Grapefruit en Lemon.

1940-1945

De Tweede Wereld Oorlog heeft een impact op Schweppes

Door de oorlog en de bijbehorende concentratie regeling werden Schweppes en al zijn concurrenten gerantsoeneerd. Ze verdwenen zelfs van de markt door het afschaffen van individuele merken. Desondanks stopte Schweppes niet met adverteren. De consumenten moesten er van overtuigd worden dat hun favoriete merk zou terug keren, en hun leven weer normaal zou zijn.

1946

Schweppervescence…

Op 8 juni 1947, tijdens de Victory Parade, lanceerde Schweppes zijn Schweppervescence campagne: Schweppervescence tot en met de laatste slok. Een heel nieuw woord…

1948

Terug voor altijd…

Sinds 1 februari 1948 kwam de vrije handel terug en Schweppes was eindelijk weer op de markt te koop: onder zijn eigen logo en merk naam.

1950

Doorgaan met uniek adverteren

In de jaren ’50 kwam de Schweppshire campagne. Schweppshire bestond uit briljante individuele advertenties die opbouwden tot een advertentie campagne voor de lange termijn. Alleen in de Verenigde Staten kwam Commander Whitehead. Hij was een grote, knappe Engelse ‘gentleman’, met een rode baard. Hij zou hier voor bijna twintig jaar het merk Schweppes opbouwen.
In andere landen omgaf Schweppes zich met creatieve geesten zoals Siné, Stephen Potter, George Him en Leupin.

1957

Het bitter-assortiment uitbreiden…

Op 1 mei 1957 werden twee nieuwe smaken gelanceerd: Bitter Orange en Bitter Lemon. Dit werd mogelijk gemaakt door nieuwe kennis over het proces om fruit in frisdrank te verwerken. Vooral Bitter Lemon werd een groot succes en creëerde een nieuwe markt voor het bedrijf.

1970s

De lancering van een andere klassieker…

Terwijl de Scandinaviërs bezig waren met het zoeken naar de perfecte mixer voor hun huisgemaakte moonshine vodka, was Schweppes bezig met het creëren van de beste mixer naar de wensen van de consument. Zo ontstond Russchian – een mysterieuze mix van bessen, kruiden en een vleugje van de authentieke bittere smaak.

1980

Are you Schwepping?

De nieuwe Schwepping campagne werd gelanceerd in de jaren ’80 en was een groot succes!

1990

Schhh…

In de jaren ’90 werd in Europa een nieuwe campagne gelanceerd “Release the Schhh… in you”

1998

De komst van Clive…

In 1998 begonnen de bekende Clive campagnes: de wereld maakte kennis met Clive de luipaard. Door het gebruik van dit traditionele Engelse symbool van trots, competentie en kracht keerde Schweppes terug naar zijn herkomst.

2009

Nicole Kidman wordt ambassadrice voor Schweppes

De beeldschone Nicole Kidman werd ambassadrice voor Schweppes met een pan-Europese campagne. De reclame werd gefilmd in India door de Indische film regisseur Shekhar Kapur.

2011

Een nieuwe ambassadrice

Een nieuwe elegante ambassadrice: Uma Thurman.
Schweppes liet de Hollywood ster stralen in een frisse en sensuele campagne, gecreëerd door David LaChapelle.

2013

The Original Since 1783

Schweppes gaat terug naar waar het allemaal begon. De nadruk ligt op de lange historie, innovatieve geest en het vakmanschap in het maken van die langdurige, intense smaak. De unieke premium frisdrank voor volwassenen